Když se za jízdy rozsvítí červená kontrolka motoru, nevěstí to nikdy nic dobrého. Vyprávět by mohl i majitel starší Toyoty Verso David. „Taková poslední legrace mě stála necelých padesát tisíc. Problém byl ve vstřikování. Jedna jednotka úplně vynechávala. Navíc se ukázalo, že je celý motor pokrytý pořádnou vrstvou karbonu. A to byl teprve oříšek,” postěžoval si s tím, že se celá oprava vozu prodloužila na tři týdny.
Co je to karbon
Vypadá jako zapečené černé bláto a kde se nachází, tam po čase začne škodit. Zejména čím větší tyto nánosy jsou. Jedná se o organické sloučeniny uhlíku, které se v motorech hromadí na několika místech jako je sání a sací ventily, píst a pístní kroužky. Dochází také k opotřebovávání povrchu pístu a válce. Může docházet k samo zážehům, klesat výkon, zvyšuje se spotřeba oleje. Ve všech případech mohou usazeniny vést až ke zničení motoru, pokud majitelé vozu problém včas neřeší. Usazovat se může také ve výfukové soustavě.
Obávat se nemusí majitelé aut s nepřímým vstřikováním. Palivo totiž maže a pročišťuje ventil. Naopak u při přímém vstřikování tato samo údržba nefunguje. Ventil je v kontaktu pouze se vzduchem.
Proč k procesu dochází
- konstrukční vlastnosti motoru s malou samočistící schopností
- krátké jízdy takzvaným stylem brzda-plyn
- plný plyn při nízkých otáčkách
- časté studené startování
- používání nekvalitního paliva bez aditiv
- špatná péče o vůz: především odkládaná výměna oleje až na 30 tisíc ujetých kilometrů
Jak na něj vyzrát
Pokud se karbonové nánosy objeví, je nejlepší svěřit vašeho plechového miláčka autoservisu, kde dostane potřebnou péči. Odstraňují se chemicky nebo mechanicky. Cena záleží samozřejmě na rozsahu práce. Může znamenat výdaj od 1500 až do výše 8 tisíc korun. Mechanická cesta se ukazuje jako nákladnější nejen finančně ale i časově. Jedná se vlastně o takovou malou generální opravu motoru. Oblíbenější je proto chemická cesta, při které se využívá látka známá pod zkratkou PEA tedy Polyether Amine.
Pozor na vodu
Mezi lidmi se traduje, že je možné zbavit se tohoto nepříjemného problému vodou. Určitě to nezkoušejte. Naděláte tím s největší pravděpodobností více škody než užitku. Říká se, že voda přímo vstříknutá do sání při zvýšených otáčkách se ihned změní na páru. Ta by měla uvolnit usazeniny a dostat je přes výfuk ven. Voda se ale nerozloží úplně a může způsobit korozi. Pokud nechcete utrácet za servis a chcete si od karbonizace pomoci sami, proveďte proplach motoru pomocí speciálních přísad do oleje. K dostání jsou kompletní sady pro dekarbonizaci dle typu motoru.